Jsem tady poprvé, jak to tady funguje? Jaká platí pravidla při vstupu do knihovny?
Nejprve se v knihovně zaregistrujte s Vaší JIS kartou a podepište čtenářskou přihlášku. Pak můžete využívat služby knihoven. Registrovat se stačí 1x v jakékoli dílčí knihovně UK ZČU.
Potřebuji novou kartičku do knihovny nebo stačí JISka?
Studentům a zaměstnancům ZČU slouží jako průkaz uživatele knihovny JIS karta.
Jak se stát uživatelem knihovny?
Studenti, zaměstnanci a absolventi ZČU mají registraci zdarma, veřejnost si u nás může založit průkaz za roční poplatek 100 Kč.
Mohu využít služeb knihovny, i když nejsem jejím registrovaným uživatelem a ani se jím nechci stát?
Knihovnu můžete využít jako jednorázová návštěva za poplatek 20 Kč.
Jaké je moje přihlašovací jméno a heslo do aplikace Konto čtenáře?
Studenti a zaměstnanci:
Přihlašujete se Vaším Orion kontem a heslem.
Uživatelé z veřejnosti:
Obojí je Vaše rodné číslo bez lomítka.
Jaké jsou výpůjční lhůty knih a co znamenají barevné proužky na knihách?
Publikace označené žlutým štítkem jsou k vypůjčení přes noc (nejdříve hodinu před uzavřením knihovny a musí být vráceny do 9.00 následujícího pracovního dne), se zeleným na 1 týden, s modrým na 2 týdny, červený štítek označuje dokumenty určené jen k prezenční výpůjčce v knihovně. Učebnice se zpravidla půjčují na měsíc, skripta na semestr.
Co znamená status specifický?
Studenti si mohou vypůjčit knihy se statusem specifický na semestr, zaměstnanci na 1 rok.
Kniha má status „zdroj katedra“, co to znamená?
Publikace je zakoupena z rozpočtu katedry pro vyučující, výpůjčka je možná pouze po dohodě s ním.
Můžu si knihy objednat přes váš katalog nebo emailem?
Knihy z volného výběru, které jsou v katalogu označené jako k dispozici, si nelze v katalogu objednat, ale musíte si je přijít vypůjčit přímo do příslušné knihovny. V on-line katalogu si lze rezervovat pouze momentálně vypůjčené tituly nebo knihy ze skladu. Knihy z volného výběru si nelze objednávat ani emailem.
Kniha je ve skladu, jak si ji mohu vypůjčit?
Opište si signaturu titulu a požádejte službu u pultu. Knihu Vám během chvíle přineseme ze skladu. Případně využijte možnost objednat si knihu ze skladu po přihlášení v on-line katalogu.
Mohu knihu půjčit spolužákovi? Mohu si půjčit dva stejné tituly?
JIS karta je nepřenosná, není možné půjčit knihu spolužákovi na Vaši kartu ani si vypůjčit více stejných exemplářů.
Kolik knih si mohu maximálně vypůjčit?
Studenti si mohou vypůjčit najednou maximálně 30 titulů, uživatel veřejnosti 20, zaměstnanci mohou mít vypůjčeno až 99 exemplářů.
Jaké dokumenty kromě knih knihovna půjčuje?
Knihy, periodika, sborníky, hudebniny, mapy, CD, DVD, elektronické zdroje, čtečky e-knih.
Je možné si knihy rezervovat?
Rezervovat lze pouze tituly, které jsou momentálně vypůjčené, a to po přihlášení do on-line katalogu. Až bude dokument k dispozici, dáme Vám vědět emailem.
Jak si mohu výpůjčku prodloužit?
Osobně v jakékoli dílčí knihovně UK, telefonicky, mailem nebo po přihlášení v on-line katalogu v sekci Čtenář. Výpůjčku knihy lze prodloužit maximálně o dvojnásobek výpůjční lhůty. Tedy x krát, ale jen do data dvojnásobku výpůjční lhůty dané publikace.
Proč mi to nemůžete prodloužit rovnou?
Množství titulů není tak velké, aby byla jedna kniha pro každého. Proto je stanovena výpůjční lhůta, během které si může další uživatel udělat na titul rezervaci. Dostane se tak postupně na všechny.
Proč se mi neprodloužily všechny výpůjčky, když jsem dal prodloužit vše?
Výpůjčky je lepší prodlužovat jednotlivě a překontrolovat si, zda proběhlo prodloužení správně.
Můžu vracet knihy i v jiné knihovně?
Knihu musíte vrátit v knihovně, ve které byla vypůjčena nebo prostřednictvím biblioboxů.
Je také možné knihy vrátit prostřednictvím České pošty zasláním doporučeného balíku na adresu dílčí knihovny nebo přes Zásilkovnu.
Mohu vrátit své výpůjčky poštou nebo je za mne může vrátit někdo jiný?
Výpůjčky je možné vracet hned několika způsoby: na pobočce, do biblioboxů, poslat doporučený balík prostřednictvím České pošty na adresu dílčí knihovny nebo přes Zásilkovnu.
Knihy za Vás na pobočce může vrátit i někdo jiný.
Jak fungují biblioboxy?
Do biblioboxu můžete vrátit dokument z jakékoliv dílčí knihovny ZČU nebo Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje. Knihy budou odepsány z konta čtenáře v průběhu následujících 3 pracovních dnů. Pokud čtenář vrátí knihy po uplynutí výpůjční lhůty, zaplatí poplatky za pozdní vrácení při příští návštěvě knihovny.
Knihu, kterou potřebuji, ve fondu nemáte. Dá se získat z jiné knihovny? Jak?
Dokument, který se nenachází na území města Plzně se pro Vás můžeme pokusit získat v jiné knihovně prostřednictvím tzv. meziknihovní výpůjční služby (MVS).
Jak máte otevřeno?
Aktuální otevírací dobu se dozvíte na našich stránkách v sekci O knihovně.
Mohu v knihovně kopírovat/tisknout?
Ano, v každé knihovně jsou k dispozici tiskárny nebo multifunkční zařízení, které umí tisknout, kopírovat a skenovat. Studenti k tomu mohou využít svou JIS kartu, která musí být nabitá kreditem. Kredit je možné dobít v jakékoli knihovně nebo na pokladnách ZČU či v menze. Minimální vklad je 50 Kč. Uživatelům z veřejnosti kartu zapůjčíme a platba za poskytnuté služby pak probíhá v hotovosti.
Další informace naleznete na našich stránkách v sekci Služby.
Nemám s sebou JIS a potřebuji něco vytisknout, dá se to nějak udělat?
Můžete si u nás půjčit kartu pro veřejnost a tisk zaplatíte v hotovosti.
Pomůžete mi s kopírkou, tiskem, kroužkovou vazbou?
Ano, zaměstnanci knihovny Vám pomohou.
Mohu si v knihovně koupit kancelářské potřeby?
Prodáváme drobné kancelářské potřeby, např. tužky, propisky, euroobaly, obálky, sešity i kroužkovou vazbu.
Poskytuje knihovna rešeršní služby?
Studentům je poskytována pouze metodická pomoc formou konzultací, pro zaměstnance ZČU jsou rešeršní služby bezplatné.
Další informace naleznete na našich stránkách v sekci Služby.
Kolik zaplatím peněz, když zapomenu knihu vrátit?
Poplatek z prodlení je 1 Kč za každý svazek za každý pracovní den po uplynutí výpůjční doby.
Po kolika dnech mi přijde upomínka?
1. upomínku za 100 Kč Vám zašleme emailem po 5 pracovních dnech zpoždění.
Můžu platit pokutu převodem na účet?
Ano, domluvte se v příslušné knihovně, kde Vám sdělíme údaje k platbě.
Jaká je požadována náhrada při ztrátě nebo poškození knihy?
O způsobu náhrady za ztracenou či poškozenou knihu rozhoduje příslušná knihovna, zpravidla požadujeme náhradu stejným vydáním titulu nebo nákup jiného titulu stejné hodnoty.
Dá se v knihovně platit kartou?
Ve všech knihovnách lze platit kartou.
Mohu v knihovně používat svůj notebook? Je možné se s ním připojit k wifi? Jak?
Ano, můžete. Přihlášení k wifi je poskytováno v rámci projektu eduroam. Podrobnosti a návod najdete na adrese:
http://eduroam.zcu.cz
Mohu jako uživatel z veřejnosti využívat internet?
Ano, pokud jste v knihovně řádně registrován, můžete. Zaměstnanci knihovny vás na požádání přihlásí.
Kde najdu přehled předplacených databází?
Přehled předplacených databází naleznete na našich stránkách v sekci Zdroje.
Pokud jste v knihovně, použijte přímý odkaz na databáze. Pokud se připojujete z domova, využijte odkaz pro vzdálený přístup a přihlaste se přes své Orion konto.
Jak si mohu vypůjčit e-knihu?
Přehled dostupných e-knih naleznete na našich stránkách v sekci Zdroje.
Jak si založit ORCID?
Autoři (zaměstnanci a studenti UPa, kteří vykazují za UPa publikace do OBD, respektive do Rejstříku informací o výsledcích - RIV) si zřizují identifikátor ORCID iD prostřednictvím aplikace HAP.
Více informací naleznete na našich stránkách v sekci Podpora vědy.
Jak zjistím kvartil časopisu v databázi Web of Science?
Informace o tom, ve kterém časopisu se daný časopis nachází, najdete na Journal Citation Reports. Časopis vyhledejte podle názvu nebo ISSN. Informace o kvartilu najdete v dolní části v záložce Rank. Zde je zobrazen kvartil daného časopisu dle impakt faktoru.
Pokud potřebujte zjistit kvartil časopisu dle AIS (Article Influence Score), je třeba se do Journal Citation Reports přihlásit. Na úvodní stránce zvolte Browse by Journals. V levém sloupci zvolte políčko Compare Journal – napište názvy časopisu/časopisů. Vybraný časopis / vybrané časopisy zaklikněte a zvolte Compare Selected Journals. Potom v části 5. Select Metrics vyberte metriku Article Influence Score a potvrďte tlačítkem Submit.
Více informací o databázi Web of Science naleznete na našich stránkách v sekci Podpora vědy.
Jaká jsou kritéria pro zařazení časopisu nebo sborníku do Web of Science?
Informace o kritériích pro zařazení časopisu nebo sborníku do Web of Science naleznete na našich stránkách v sekci Podpora vědy.
Jak zjistím kvartil časopisu v databázi Scopus?
Informace o tom, ve kterém časopisu se daný časopis nachází, najdete na Scimago Journal & Country Rank. Časopis najdete podle názvu nebo podle ISSN. Zde je zobrazen kvartil daného časopisu dle SJR.
Více informací o databázi Scopus naleznete na našich stránkách v sekci Podpora vědy.
Jaká jsou kritéria pro zařazení časopisu nebo sborníku do databáze Scopus?
Informace o kritériích pro zařazení časopisu nebo sborníku do databáze Scopus naleznete na našich stránkách v sekci Podpora vědy.
Chcete vydat publikaci v univerzitním nakladatelství?
Všechny potřebné informace o vydání odborných recenzovaných publikací, skript, sborníků apod. naleznete na našich stránkách v sekci Podpora vědy.
Nachází se v knihovně kvalifikační práce?
Bakalářské a diplomové práce od roku 2012 jsou k dispozici online v digitální knihovně. Starší práce si můžete prezenčně vypůjčit v jednotlivých knihovnách.
Je možné na přání studenta či akademického pracovníka doplnit fond knihovny? Jak mám postupovat?
Náměty konzultujte s katedrou, vyučujícím nebo rovnou napište do webového formuláře Návrh na zakoupení literatury – pokusíme se Váš požadavek vyřídit.
Proč si musím tašky odkládat do skříněk/šaten?
Z důvodu ochrany knihovního fondu, majetku knihovny, zabezpečování řádného chodu služeb a také pro vaše pohodlí. Za věci odložené jinde než ve skříňce knihovna neodpovídá.
Mohu darovat knihovně skripta, učebnice nebo knihy?
Ano, můžete, využijeme je pro doplnění fondu knihovny nebo je necháme volně k rozebrání zájemcům.
Má knihovna bezbariérový přístup?
Většina našich poboček má bezbariérový přístup, jinde v případě potřeby vyřešíme situaci individuálně.